Rozdział I. Postanowienia ogólne
§1
Stowarzyszenie Polskie Towarzystwo Medycyny Holistycznej, zwane dalej Stowarzyszeniem, działa na podstawie Ustawy Prawo o stowarzyszeniach oraz postanowień niniejszego statutu.
§2
Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Warszawa.
§3
- Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
- Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może prowadzić działania poza granicami kraju na terenie innych państw, z poszanowaniem tamtejszego prawa.
§4
Stowarzyszenie posiada osobowość prawną. Powołane jest na czas nieokreślony.
§5
Stowarzyszenie współpracuje z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami. Może pozostawać członkiem tych organizacji na zasadach pełnej autonomii.
§6
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swoich działań może zatrudniać pracowników oraz powoływać biura.
Rozdział II. Cele i sposoby ich realizacji
§7
Polskie Towarzystwo Medycyny Holistycznej jest organizacją interdyscyplinarną, zrzeszającą wszystkich zainteresowanych medycyną holistyczną, w tym przede wszystkim przedstawicieli zawodów medycznych i pokrewnych. Celami stowarzyszenia są:
- inicjowanie, wspieranie i organizowanie działalności edukacyjnej w zakresie interdyscyplinarnej ochrony zdrowia;
- upowszechnianie wiedzy na temat medycyny holistycznej – interdyscyplinarnej ochrony zdrowia w społeczeństwie traktując pacjenta całościowo; w szczególności w środowisku studentów medycyny, lekarzy, średniego personelu medycznego i pracowników technicznych, specjalistów w dziedzinie informatyki służby zdrowia;
- rozwijanie, wspieranie i upowszechnianie różnych form działalności szkoleniowej i edukacyjnej, podejmowanej na rzecz przedstawicieli środowiska medycznego i środowisk pokrewnych, dla rozszerzania wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie ochrony zdrowia;
- promowanie holistycznego podejścia do pacjenta, nowych wytycznych leczenia.
§8
- Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez organizację szkoleń, kursów, konferencji, kongresów, wykładów, posiedzeń, webinariów i wydarzeń również w formie online oraz organizację innych form upowszechniania wiedzy na temat ochrony zdrowia w szczególności medycyny i nauk pokrewnych.
- Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą na ogólnych zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
- Działalność gospodarcza Stowarzyszenia ma charakter dodatkowy i nie może dominować nad działalnością statutową.
- Przedmiot działalności gospodarczej Stowarzyszenia może stanowić:
- 94.12.Z Działalność organizacji profesjonalnych
- 86.99.D Działalność w zakresie pozostałej opieki zdrowotnej
- 85.59.D Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
- 58.11.Z Wydawanie książek
- 58.14.Z Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków
- 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza, z wyłączeniem w zakresie oprogramowania
- 59.11.Z Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych;
- 59.13 Działalność związana z dystrybucją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych;
- 62.90.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych
- 72.10.Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych
- 73.12.Z Reklama poprzez środki masowego przekazu
- 73.20.Z Badanie rynku i opinii publicznej
- 82.30.Z Działalność związana z organizacja targów, wystaw i kongresów 60.39.Z Pozostała działalność związana z dystrybucją treści
- 18.13.Z Działalność usługowa związana z przygotowaniem do druku.
Rozdział III. Członkowie Stowarzyszenia
§9
- Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie posiada członków:
- zwyczajnych;
- wspierających;
- honorowych.
§10
- Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być każdy pełnoletni obywatel polski posiadający uprawnienia do wykonywania zawodu lekarza, dietetyka, fizjoterapeuty, psychologa, pielęgniarza oraz inny profesjonalista medyczny wykonujący zawód na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Przyjęcia w poczet członków zwyczajnych Towarzystwa dokonuje jego Zarząd Główny na podstawie:
- złożenia deklaracji przystąpienia do Towarzystwa w formie elektronicznej,
- opłacenia składki rocznej
§11
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna i prawna, która zadeklaruje na piśmie pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.
- Członkiem wspierającym zostaje się na podstawie uchwały Zarządu podjętej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia pisemnej deklaracji.
- Członek wspierający może zostać pozbawiony tego tytułu uchwałą Walnego Zebrania Członków, jeśli nie wywiązuje się z zadeklarowanej pomocy przez okres dłuższy niż 12 miesięcy liczony od daty złożenia deklaracji, o której mowa w ust. 1.
§12
- Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia.
- Członkiem honorowym staje się po przyjęciu uchwały przez Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu albo co najmniej 5 członków Stowarzyszenia.
- Członek honorowy może zostać pozbawiony tego tytułu uchwałą Walnego Zebrania Członków, jeśli jego działania są sprzeczne z celami Stowarzyszenia
§13
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
- biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Stowarzyszenia
- udziału w zebraniach, wykładach oraz wydarzeniach organizowanych przez Stowarzyszenie,
- zgłaszania wniosków co do działalności Stowarzyszenia.
§14
Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
- brania udziału w działalności Stowarzyszenia i w realizacji jego celów,
- uczestniczenia w walnych zebraniach członków,
- przestrzegania statutu i uchwał władz Stowarzyszenia.
§15
- Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Stowarzyszenia, poza tym posiadają takie prawa jak członkowie zwyczajni.
- Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
- Członkowie honorowi są zobowiązani do przestrzegania statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia. Członkowie honorowi zwolnieni ze składek członkowskich.
§16
- Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
- dobrowolnej rezygnacji pisemnej z przynależności do Stowarzyszenia złożonej na ręce Zarządu,
- śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego
- utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu,
- wykluczenia przez Zarząd:
- z powodu rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień i uchwał władz Stowarzyszenia, w tym w szczególności braku opłacania składki członkowskiej w terminie dłuższym niż 6 miesięcy.
- ze względu na brak przejawów aktywnej działalności na rzecz Stowarzyszenia przez pół roku.
- Od uchwały Zarządu w sprawie pozbawienia członkostwa w Stowarzyszeniu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Uchwała Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.
Rozdział IV. Władze Stowarzyszenia
§17
Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków;
- Zarząd;
- Komisja Rewizyjna.
§18
- Władze Stowarzyszenia wybierane są przez Walne Zebranie Członków w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. Walne Zebranie Członków może zdecydować o przeprowadzeniu głosowania tajnego.
- W razie, gdy skład władz Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W trybie tym można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
§19
Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków, chyba, że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej.
§20
Kadencja wszystkich wybieralnych władz Stowarzyszenia trwa 7 lat.
Walne Zebranie Członków
§21
- Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków.
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Zwyczajne Walne Zebrania Członków zwołuje Zarząd raz w roku, jako sprawozdawcze, i co 7 lat, jako sprawozdawczo-wyborcze, zawiadamiając członków o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania Członków. Jeśli na zebraniu nie ma wymaganego kworum, zwołuje się zebranie w drugim terminie nie później niż w ciągu miesiąca od dnia zwołania Walnego Zebrania Członków.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
- z własnej inicjatywy,
- na żądanie członków Komisji Rewizyjnej,
- na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków może też zwołać Komisja Rewizyjna w przypadku bezczynności Zarządu.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków powinno zostać zwołane przed upływem 21 dni od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane
- Walne Zebranie Członków może odbywać się w formie stacjonarnej, zdalnej lub hybrydowej (część członków uczestniczy online). W przypadku obrad zdalnych lub hybrydowych, głosowanie odbywa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej umożliwiających identyfikację głosujących. Szczegółowe zasady organizacji Walnego Zebrania w formie online określa Zarząd.
§22
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia,
- uchwalanie zmian statutu,
- wybór i odwoływanie wszystkich władz Stowarzyszenia,
- udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdania finansowego i merytorycznego oraz sprawozdań władz Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
- podejmowanie uchwał w sprawie nadania członkostwa honorowego.
Zarząd
§23
- Zarząd jest powołany do kierowania całą działalnością Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, a także reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz.
- Zarząd składa się z 2 do 10 członków, w tym Prezesa Zarządu i Wiceprezesa wybieranych przez Walne Zebranie Członków.
- Zarząd może powołać ze swojego grona Wiceprezesów, Skarbnika i Sekretarza. Podział funkcji i kompetencji w Zarządzie określa uchwała Zarządu.
- Członek Zarządu może zostać odwołany uchwałą Walnego Zebrania Członków.
- Członkowie zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie za pełnione funkcje.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
§24
Do kompetencji Zarządu należy:
- kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia,
- realizowanie uchwał Walnego Zebrania,
- zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia,
- planowanie i prowadzenie gospodarki finansowej,
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu
- przyjmowanie i wykluczanie członków Stowarzyszenia,
- zwoływanie Walnego Zebrania.
Komisja Rewizyjna
§25
- Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób w tym przewodniczącego wybieranego na pierwszym posiedzeniu komisji.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku. Posiedzenia Komisji zwołuje przewodniczący.
§26
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia,
- ocena pracy Zarządu, w tym corocznych sprawozdań i bilansu,
- składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu Członków wraz z oceną działalności Stowarzyszenia i Zarządu Stowarzyszenia,
- wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków o udzielanie absolutorium Zarządowi
- wnioskowanie o odwołanie całego Zarządu w razie jego bezczynności lub bezczynnego członka Zarządu,
- wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków.
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków w razie niezwołania walnego zebrania członków przez zarząd w określnym terminie
Rozdział V. Majątek i gospodarka finansowa
§27
- Źródłami majątku Stowarzyszenia są:
- darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności publicznej;
- dotacje, subwencje, lokaty bankowe;
- dochody z majątku stowarzyszenia, dochody z własnej działalności;
- składki członkowskie.
- Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.
- Członkowie zwyczajni oraz wspierający zobowiązani są do opłacania składek członkowskich w wysokości i terminach określonych w uchwale Walnego Zebrania Członków na wniosek Zarządu.
- Roczne sprawozdanie finansowe jest zatwierdzane przez Walne Zebranie Członków.
- Rok obrotowy spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym.
- Pierwszy rok obrotowy kończy się dnia 31 grudnia 2025 roku.
Sposób reprezentacji
§28
Do składania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia, w tym w sprawach majątkowych, uprawnionych jest dwóch członków zarządu działających łącznie.
Rozdział VI. Postanowienia końcowe
§29
Uchwałę w sprawie zmiany statutu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków zwykłą większością głosów, przy obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
§30
- Uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zebranie Członków wybiera likwidatora oraz określa przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
- Statut przyjęto uchwałą w dniu 04.03.2025. Zmiany w statucie wchodzą w życie z chwilą ich wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.